Als uw belasting moet betalen, of te veel ontvangen bedragen moet terugbetalen, ontvangt u over het algemeen van de Belastingdienst een brief, naheffing, rekening of beschikking. Vaak is daar een acceptgiro aan toegevoegd.
Voor de verschillende belastingen en toeslagen stopt de Belastingdienst stapsgewijs met acceptgiro’s. Voor een aantal belastingen worden al geen acceptgiro’s meer verstuurd, voor andere belastingen en te veel ontvangen bedragen gebeurt dit gefaseerd in de komende periode. Daarom kan het voorkomen dat uw klant de ene keer wel en de andere keer geen acceptgiro ontvangt.
Betaalinformatie
Krijgt uw geen acceptgiro, dan ontvangt u betaalinformatie met daarin alle gegevens die u nodig heeft om te betalen. Een voorbeeld van deze betaalinformatie leest u hieronder.
Betaalmogelijkheden
Er zijn 3 alternatieve betaalmogelijkheden:
1. U kunt betalen met automatische incasso.
Daarmee schrijft de Belastingdienst het bedrag aan belasting binnen de afgesproken termijn automatisch af. Dit kan voor de:
maandelijkse betalingen voor de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet over 2021
maandelijkse betalingen voor de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting over 2021
motorrijtuigenbelasting (met uitzondering van de naheffingsaanslag)
Als u wil betalen met automatische incasso, dan moet u de Belastingdienst machtigen. Daarvoor heeft u een machtigingsformulier nodig. Dat kunt u aanvragen bij de BelastingTelefoon, telefoonnummer 0800-0543.
Voor een machtigingsformulier voor de motorrijtuigenbelasting vraagt u dat aan bij BelastingTelefoon Auto, telefoonnummer 0800-0749.
2. U betaalt via mobiel of internetbankieren.
U neemt de gegevens van de betaalinformatie over.
3. U maakt gebruik van de overboekingskaart van de bank.
U neemt de gegevens van de betaalinformatie over. U stuurt de overboekingskaart naar de bank. De betaalinformatie stuurt u niet mee, maar bewaart deze zelf.
Let op!
Er worden regelmatig valse berichten (e-mails, brieven, WhatsApp, sms) verstuurd en valse telefoontjes gepleegd. Het lijkt dan alsof de Belastingdienst de afzender is, maar is dat niet. De Belastingdienst stuurt nooit een bericht via WhatsApp, sms of mail over bijvoorbeeld betalingen of betalingsachterstanden. Ontvangt u een bericht of een telefoontje en vertrouwt u het niet? Controleer dan vóór de betaling of de afzender echt de Belastingdienst is. Dit kan door te bellen met de BelastingTelefoon. Ook kan u op Mijn Belastingdienst en Mijn toeslagen terugzien of de Belastingdienst u een bericht heeft gestuurd.
Meer informatie?
Meer informatie over betalen vindt u op de internetsite ‘Betalen en ontvangen’. Of neem contact op met de BelastingTelefoon of met de BelastingTelefoon Auto.